کد مطلب:36921
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:45
آيا نصوصي كه بر وصي بودن حضرت علي (ع ) دلالت كند موجود است ؟
نصوص وصايت از ناحيه ائمه عترت پاك پيامبر (ص ) متواتر است (1) . و ازطـريـق غـير آنها شما را كفايت مي كند كه پيامبر (ص ) دست بر دوش علي (ع ) گذاشت و فرمود : هذا اخي و وصيي و خليفتي فيكم , فاسمعوا له و اطيعوا اين برادر , وصي , و خليفه من در بين شما است , از او بشنويد و اطاعت كنيد (2) ) . بـريـده از پيامبر (ص ) نقل كرده كه : هر پيامبري وصي و وارثي دارد , وصي و وارث من علي بن ابي طالب است (3) . سلمان فارسي نقل نموده كه رسول خدا (ص ) فرمود : وصي من , مركز اسرارم , وبهترين فردي كـه پـس از خـود بـاقي مي گذارم كه وعده هايم را منجز مي سازد و دينم رااداء مي نمايد علي بن ابي طالب است . (4)ايـن , صـريـح است در اينكه او وصي پيامبر است و صريح در اين است كه او برترين مردم پس از وي مي باشد . و لازمه اين مطلب , كه او خليفه است واطاعت از وي واجب باشد , بر عاقلان پوشيده نيست . حـافـظ ابـونـعيم در حليه الاولياء از انس آورده كه پيامبر (ص ) به من فرمود : اي انس نخستين كسي كه بر تو از اين در وارد مي شود , امام پرهيزكاران , سيد مسلمانان , يعسوب دين , خاتم اوصياء و رهبر نورانيان است . , انـس مـي گـويد : علي وارد شد , رسول خدا (ص ) برخاست و با او -در حالي كه بشارتش مي داد - معانقه نمود , و به او فرمود : تو دين مرا ادامي كني , صداي مرا به مردم مي رساني و آنچه را كه پس از من مورد اختلافشان هست برايشان بيان مي نمائي (5) . طبراني در الكبير از ابوايوب انصاري آورده كه پيغمبر خدا (ص )فرمود : اي فاطمه مگر نـمـي دانـي , خداوند به اهل زمين نظر افكند و از ميان آنها پدرت را برگزيد و به پيامبري مبعوث سـاخـت , سـپس بار ديگر نظر افكند و همسرت را برگزيد و به من وحي فرمود تو را به همسريش درآورده و او را وصي خويش گردانم (6) . مـلاحـظـه فـرما كه چگونه خداوند از ميان همه اهل زمين علي (ع ) را برگزيد پس از آنكه از ميان آنان خاتم پيامبران (ص ) را انتخاب نمود . و بنگر كه چگونه اختيار وصي بر همان روش نسق اختيار نبي است . و نـگـاه كـن كـه چگونه خداوند به نبيش وحي فرمود كه دخترش را به همسري او , ووصي را وصي خود انتخاب نمايد . و تـوجـه كن آيا خلفاي انبياء پيشين غير از اوصياء آنها بوده اند ؟ بنابراين , آيا جايز است كسي را كـه خدا انتخاب كرده و وصي بزرگترين پيامبرانش گردانيده عقب زده و ديگري را بر او مقدم داريـم ؟ و آيـا صـلاحـيـت دارد شـخـص ديگري ولي و سرپرست چنين فردي باشد ؟ و او را تـحت فرمان از رعاياي خود به شمار آورد ؟ آيا عقلا ممكن است اطاعت زمامداري را بر كسي كه خدا و پيامبرش او رابرگزيده اند واجب بشماريم ؟ . چگونه ممكن است خدا و رسولش كسي را انتخاب نمايند اما ما ديگري را برگزينيم ؟ در حالي كه قـرآن مـي گـويـد :[ و مـا كـان لـمومن و لا مومنه اذا قضي اللّه و رسوله امر ان يكون لهم الخيره من امرهم و من يعص اللّه و رسوله فقد ضل ضلالا مبينا ] . ( هـيـچ مـرد بـا ايـماني و هيچ زن با ايماني , هنگامي كه خدا و رسولش حكمي دهند ,حق ندارد اختياري در كار خويش داشته باشد . هر كس از فرمان خدا و پيامبرش سرپيچي كند , گرفتار گمراهي آشكاري شده است (7) ) .
المراجعات / ترجمه محمد جعفر امامي ( حق جو و حق شناس )
موسوي عاملي - سيد شرف الدين 1 - رجـوع كـنـيـد به بحار الانوار ( علامه مجلسي ) ج 22 باب 1 ص 459 و ج 38 باب 56 طجديد تهران , امالي ( شيخ صدوق ) ط الحيدريه , و غير از آنها از كتب مربوطه شيعه . 2 - اين حديث از احاديث صحيح است كه بسياري از حافظان و دانشمندان
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.